NAVORMINGEN | COMBINATIE | NASCHOLINGEN | A LA CARTE
MUZISCHE NAVORMINGEN
Zingen, en dan?

Wat kan je allemaal doen met de stem en met een liedje?
We beginnen met speelse oefeningen rond ademhaling en stem. Daarna zingen we enkele liedjes voor kinderen van de onderbouw.
Deze liederen werken dan we creatief uit. We maken er een eigen tekst bij, brengen het expressief, maken er een klanktapijt bij, … Als laatste stap proberen we samen bij gekende kinderliederen creatieve opdrachten te vinden.


Lokaal: grote klas (banken en stoelen opzij)
Daar zit ritme in

Veel leerkrachten zien oefeningen rond ritme niet zitten. De instrumenten zijn te duur, het is te moeilijk met grote klassen, … Niets is minder waar!
In deze sessie zingen en klappen we ritmes. We spelen ritmes op goedkope percussie-instrumenten of instrumenten die je zelf kan maken. Eerst spelen we enkele basisritmes, die we daarna combineren. We maken zelf ritmes en laten ons inspireren door de omgeving. Want overal kan je ritme vinden.


Lokaal: grote klas (banken en stoelen opzij)
Dingen doen dansen

Hoe laat je kinderen ontdekken hoe leuk het is om zelf te dansen en in groepjes eenvoudige choreografieën te maken? In deze bijscholing vertrekken we niet vanuit aangeleerde danspasjes maar werken we met bewegingen die van de kinderen zelf komen. We laten ons inspireren door voorwerpen, verhalen, muziek, …

Lokaal: groot leeg lokaal (bvb. turnzaal)
Animatiefilm, we doen het zelf

Door zelf een animatiefilmpje te maken, ontdekken kinderen hoe film gemaakt wordt. Ze ontdekken ook hun eigen creatieve mogelijkheden. Aan de hand van speelse, creatieve opdrachten komen ze vrij snel tot een eigen versie van Tik Tak.
Maar hoe begin je aan een animatiefilm met je klas? Het lijkt ingewikkeld en technisch, maar niets is minder waar. Met een minimum aan materiaal krijg je al gauw erg leuke en grappige filmpjes. Je leert alle kneepjes van het vak om nadien zelf in je klas aan de slag te kunnen gaan.


Lokaal: groot lokaal met stoelen en tafels
Tussendoortjes voor elke dag

De meeste leerkrachten zijn het er over eens, tussendoortjes in de klas bevorderen de concentratie van de leerlingen. Maar in de praktijk worden er maar in weinig klassen tussendoortjes gedaan.
In deze sessie spelen we korte spelletjes die tussen de lessen door gespeeld kunnen worden. Er zitten dans-, muziek- en dramaspelletjes bij. De spelletjes hebben als bedoeling om de concentratie en het zelfvertrouwen van de kinderen te vergroten. Ook wordt het creatief denken van de kinderen gestimuleerd. Al de spelletjes krijg je achteraf mee in een bundel.


Lokaal: groot lokaal met stoelen en tafels
Drama met kinderen

Hoe kan je als leerkracht je leerlingen laten improviseren?
Moet je zelf acteur zijn en een krak in het improviseren? Nee!
Via spelletjes en korte drama opdrachten zal je zien dat je als leerkracht de leerlingen op een eenvoudige manier kan stimuleren. Je leert ook hoe je kinderen kunt brengen tot het creëren van eigen toneelstukjes.
Liedjes uit de hele wereld

In deze workshop zingen we in verschillende talen. De liedjes komen uit Zuid-Afrika, Japan, Brazilië, Kongo, …
Bij sommige liedjes horen spelletjes, verhalen, kleine dansjes of ritmes.
Daarna zoeken we samen naar de leukste manier om ze te zingen: met de hele groep - in kleine groepjes,vrolijk - droef, …
Na de workshop krijg je een cd mee, met de liedjes erop en een syllabus met de verhalen, dansjes, …